Digital Life: Today & Tomorrow: 15 Nøkkelfakta og konklusjoner om internett i 2015. Laget av Neo Labels

2.1 Kontekst

Jeg hadde vært hjemme i Bergen en helg, og hadde akkurat landet i København. Det var mørkt og kaldt ute, så jeg tok Metroen hjem. Jeg satt meg ned og tok instinktivt opp iPhonen min slik jeg pleier. Rundt meg satt det fem andre og fire av disse satt også med nesen ned i en smarttelefon. Da slo det meg: «Tenk, for 3 år siden hadde det ikke vært slik». Vi kan si at verden har endret seg mye etter at mobiltelefonen ble allemannseie, men etter at smarttelefonen gjorde sitt inntog, har verden ytterligere forandret seg. Vi er nå virkelig knyttet opp mot nettet til enhver tid.

Dette betyr først og fremst det at det nå er stadig flere plattformer man kan knytte seg opp mot internett med. Konteksten for hvor man benytter seg av disse portalene er heller ikke så tydelige og definerbare som de var før når alle satt hjemme på kontoret og koblet seg opp mot internett via datamaskinen og modemet sitt. Når vi designer for skjerm må vi derfor tenke på at vi ikke lengre har kontroll på konteksten, ikke engang hvilken enhet løsningen vår kommer til å bli sett på. Som designer vet jeg ikke lengre om folk sitter på kontoret sitt hjemme med datamaskinen, eller på do med iPaden sin – jeg kan ikke engang vite om folk står i isødet på Nordpolen og surfer med en smarttelefon.

Som designer må man være åpen for dette. I oppgaven min har jeg derfor sett nærmere på blant annet hvordan folk benytter seg av enhetene sine, og spesielt hva jeg som designer kan gjøre for at løsningene mine kan fungere for forskjellige enheter og kontekster i denne stadige nettutviklingen.